JEET KUNE DO w Ozorkowie

30
317

W ozorkowskiej hali od kilku tygodni grupa osób z różnych miast (Ozorków, Zgierz, Łęczyca, Łódź) pod okiem swojego trenera rozpoczęli treningi uznawanej za jedną z brutalniejszych sztuk walki JEET KUNE DO. Młodzi ludzie pomimo drobnych stłuczeń, siniaków i otarć kilka razy w tygodniu uczą się technik walki z całego świata…
Czy sztuka walki, jaką jest „Jeet kune do” będzie się rozrastać w Ozorkowie to pokaże czas… Kiedy Bruce Lee przyjechał do USA, jego głównym stylem walki był Wing Chun. Podczas swojego pobytu w Stanach zaczął eksperymentować ze swoimi przyjaciółmi i doszedł do wniosku, iż jego sposób posiada zbyt wiele ograniczeń do prowadzenia skutecznej walki.

Razem z Danem Inosanto przeanalizowali około 200 różnych sposobów walki z całego świata. Podczas tych eksperymentów okazało się, że kilka z tych stylów posiada coś co czyni je skutecznymi w jakimś określonym aspekcie.
Dzięki tak szerokiemu przeglądowi, przestali patrzeć na walkę poprzez pryzmat stylu, a zdefiniowali cztery obszary (strefy), w których walka może przebiegać: strefa nóg, strefa rąk, strefa trappingu (zwarcia) oraz strefa grapplingu (chwytania). Strefy te są tożsame z dystansem pomiędzy nami a przeciwnikiem.

Dzieląc starcie na takie strefy, wyodrębnili z różnych stylów walki chwyty, które ich zdaniem najlepiej działały w określonym dystansie. I tak np. w strefie rąk wiekszość technik zaczerpnęli z boksu, w strefie nóg z thaiboksu itd.
Tak specyficzne i nowatorskie podejście, a także eksperymentowanie – co jest skuteczniejsze w określonej sytuacji, zmusiło Bruce\’a do opracowania nowej metodyki treningowej, diametralnie różniącej się od tej, która występuje w tradycyjnych stylach.

Bruce i jego uczniowie doszli do wniosku, że potrzebują metod, które jak najbardziej zbliżą ich do realiów walki. Zaczęli używać różnego rodzaju ochraniaczy, kasków i rękawic i sparować w systemie full contact czyli z pełną siłą wyprowadzali uderzenia.

Byli jednymi z pierwszych, którzy trenowali w ten sposób. Oprócz metodyki treningowej, Bruce wprowadził wiele rewolucyjnych strategii i zasad, co dało podwaliny do koncepcji treningu, którą nazwał Jeet Kune Do. Tłumacząc na angielski: Way of the Intercepting Fist, na polski: Droga przechwytującej pięści.

Nie jest to jednak styl. Bruce był przeciwny takiej klasyfikacji. Zaczął patrzeć na walkę pod kątem jej samej a nie przez pryzmat zasad ustalanych przez dany styl. Twierdził, że na świecie istnieje tylko jeden styl walki, który jest zgodny z zasadami mechaniki ludzkiego ciała. Dopiero jakby pojawili się ludzie majacy trzy nogi i trzy ręce, to wtedy mógłby się narodzić inny styl walki. Bruce w swoich teoriach poszedł jeszcze dalej. Uznał, że każdy jako indywidualność będzie walczyć w inny sposób. Każdy ma przecież inną budowę ciała, inną siłę, inny refleks, szybkość itd. Nie zawsze to co działa dla osoby szczupłej i zwinnej jest skuteczne dla osoby cięższej, z reguły wolniejszej i na odwrót. Bardzo znana stała się fraza: „Chłoń co użyteczne, odrzucaj to co zbędne”, rozumiana właśnie w kontekście jednostki. Wprowadzając tę zasadę w życie, Bruce zamknął swoje wszystkie szkoły i zaczął nauczać każdego indywidualnie.

Po śmierci Bruce\’a, osobą na której spoczęło zadanie rozwijania tego co pozostawił po sobie Lee, był jego najbliższy uczeń i przyjaciel – Dan Inosanto. Wychował on wielu bardzo dobrych zawodników i instruktorów, którzy cały czas rozwijają Jeet Kune Do zgodnie z koncepcją bycia skutecznym w każdym dystansie walki. Obecne Jeet Kune Do cały czas się zmienia.

Zostają wyciągane wnioski z modnych obecnie walk „bez reguł”. Praktycy Jeet Kune Do, np. Paul Vunak, jako jedni z pierwszych zainteresowali się sposobem walki rodem z Brazylii – Brazylijskim Jiu Jitsu, na długo przed tym jak rozsławiły je zwycięskie pojedynki rodziny Gracie w turniejach Vale Tudo. Obecnie bardzo mocno rozpracowana jest walka współczesną bronia np. nożem. Praktycy Jeet Kune Do poprzez swój trening, stawiają siebie w różnych systuacjach, jakie mogą zdażyć się we współczesnym świecie. Im więcej sytuacji zostanie wdrożonych do treningu, tym mniejsze będzie zaskoczenie, kiedy takowe zdażą się podczas realnego starcia. I tak np. podczas sparingu bokserskiego ćwiczący przechodzą do zwarcia, potem do parteru i nagle jeden z nich wyciąga atrapę noża i… walka zmienia się diametralnie!

Trening Jeet Kune Do jest zbliżony maksymalnie do tego, jak wygląda walka realna, oczywiście z zachowanie niezbędnych zasad bezpieczeństwa, aby uniknąć niepotrzebnych kontuzji. Bruce zwykł mawiać: „Jak będziesz trenować, tak będziesz walczyć” i niech to zdanie wezmą sobie głęboko do serca nie tylko praktycy Jeet Kune Do, ale wszyscy ćwiczący sztuki walki niezależnie od stylu jaki trenują.

  • ~Chuck

    I tak Chuck jest lepszy.

  • ~ZBOWiD

    Uwaza sie ze Rysio z Klanu, Mr.T i McGajwer, ktorzy tak jak Chuck pochodza z rasy wielkich przedwiecznych dysponuja moca porownywalna z Chuckiem

  • ~MKS_BZURA

    o jakies szuki walki to sie wprowadza a najlepszego trenera ( Grzegorza Pawłowskiego) sie zwalnia i to jeszcze tydzien przed polfinalem ;p ;( i teraz sie mysli dopiero co zrobic ;(

  • ~dobryzlyduszek

    trza przyznac Papa ma leb do siatki.

  • ~Wychowankowie:

    Na szczescie trener Pawłowski zostaje i dalej będzie nas trenowal 🙂 i tak jest najlepszym trenerem w klubie i bez niego nie bylo by siatkowki w Ozorkowie

  • ~Piotrek

    Ale osinski kombinuje;/ najlepiej zeby jego wywalili a nie Pawloskiego!! przeciez Papa jest najlepszym trenerem!! ale na szczescie zostaje:-)

  • ~Oktawian

    ja tam do niego nic nie mam ;p ulozyl wszystko nareszcie w ozo…

  • ~Heniek

    Co ułożył pozaczynał mnóstwo rzeczy a teraz kasy brakuje i likwiduje siatkówke młodzieżową. Najpierw musi się nauczyć rozmawiać z cywilami. Wojsko w jego wydaniu już się skończyło. Jak to jest że ludzie zasłużeni dla siatkówki są olewani mają problemy żeby wejść na mecz.

  • ~ktosik…

    Wolal bym zeby nic nie ukladal tylko siatkowke w spokoju zostawil… Kombinuje wprowadza jakies cuda, zamiast zajac sie czyms z czego Ozorkow ma szanse zaslynac…!!!

  • ~Oktawian

    Odroznijcie MOSiR od MKS !! To są dwa zupełnie inne instytucje ! Za nasze mecze płaci mosir, kupuje nam stroje,wode,udostepnia hale itd. !! wiec dlaczego gramy pod szyldem MKS ? To jest tylko dorba wola kierownika,zreszta nie bede wam nic tlumaczył,poniewaz najlepiej jest isc i z nim pogadac.

  • ~Oktawian

    i jak wygrywamy to kasa idzie do MKS a nie MOSir-u…pokrecone nie ?

  • ~Oktawian

    jakto likwiduje siatkowke mlodziezowa ? jakos mi o tym nic nie wiadomo 😐 na razie brakuje kasy,bo robi remonty i przymierza sie do kolejnych,przez ostatnie 20 lat na hali nie bylo zadnego remontu ! to niedopomyslenia!!

  • ~charlli

    brakuje im pieniędzy na własne wypłaty , to szukają oszczędności na młodzieży

  • ~Klaudiusz

    stary byłeś w środku po remoncie? przez 20 lat nic tam nie było robione a w rok nowy kierownik wyremontował szatnie, wymienił okna itp itd… jak Ci którzy tam pracowali nie chcieli pracować to ich zwolnił. i co ma z tego? sam odgarnia snieg juz 3 dzien z hali.

  • ~ktos

    a ja slyszalem ze ciezko pobil zolnierza

  • ~coTy

    Przy mnie p.Bogdan Osiński rozłozył na reke „siłacza-jackiego” ;p dolozyc do tego jego zolnierskie umiejetnosci i małe fiku miku i nikt nie ma szans 😛 hehe

  • ~masta

    widze ze trzymacie sie tematu jeetkunedo, spoko, wszystkich to widze interesuje, ale nie ma sie co dziwić, ozorków to zawsze było ograniczone tylko na siatke miasto.

  • ~nikt

    Skoro nikt nie pisze o JkD tzn. ze nikogo nie obxhodzi obijanie se ryjow…

  • ~dobryzlyduszek

    np

  • ~Anze

    nie ludziska, widzę, że się wszyscy rozpisują o JKD, jakie to fajne i wogóle…. :/ nie no, jak jest taki topic, to pisze się o tym, a nie o siatce, bo mnie szczerze mówiąc( pisząc), siatka nie interesuje, za to JKD… 😀 fajna sprawa, a nie „obijanie se ryjów”. Ja się nie dziwię, że chodzi tylko tyle ludzików, jak nikt w ogóle nie wie, na czym to polega :/ Przyjdzcie na jeden trening, zobaczcie, z czym to się je i założę się, że zmienicie zdanie… 😉 ja sama jestem skłonna zacząć tam chodzić- bałam się, ale przezwyciężam strach- ZACZYNAM NAUKĘ OBIJANIA RYJA !!!! :d

  • ~Oktawian

    extra…

  • Aeth

    Ludziska kochane! Podajcie adres tej hali prosze! Jestem z lodzi kiedys tutaj trenowalam jkd potem moj trener zalozyl szkole w ozorkowie. Byc moze to wlasnie ta:-) Jestem gotowa tam przyjezdzac ale dajcie adres 🙂

    • macias1806

      jak chcesz namiary odp pozd,.

  • xx

    obok LO.Traugutta

  • jarek

    potrzebuję namiar ne trener JKD… pilne

  • macias1806

    to jest numer do trenera tomka 503 191 602 pozdrawiam i do zobaczenia 🙂

  • dundy

    kiedy są te treningi… dużo ludzi na nie chodzi…

  • ten co chodzi

    na treningi chodzi troszke osob ja sam, jesli chcesz Ktos tam pisal ze trenowal to poczatkujacy sa poniedzialek piatek o 18 na hali a co do tego obijania ryjow to widac jakie amsz pojecie o tym sporcie 🙂
    trenujcie sobie siatkowke i tak wielki chuj jest z tego ale coz 😛

  • chce się zapisać

    Powiedzcie kiedy są treningi JKD

    • Dundy

      poniedziałek i piątek godzina 17.30 hala bzury